Våre forhandlere
Våre bilmerker
Kontakt oss
Besøksadresse:Telefon: 62 51 97 30
E-post: post@sulland.no
Våre forhandlere
Våre bilmerker
Kontakt oss
Besøksadresse:Telefon: 62 51 97 30
E-post: post@sulland.no
For å forstå et bildekks egenskaper har EU en felles merking av bildekk. Merkingen omfatter rullemotstand / drivstofforbruk, våtgrep / bremsekraft og utvendig støy. Rullemotstand / drivstofforbruk og våtgrep / bremsekraft er merket fra A til G hvor A er den beste karakteren og G dårligst. Utvendig støy er merket med tre «lydbølger» i tillegg til desibel. Jo flere «lydbølger» det er oppgitt, jo mer bråker dekket.
På ditt dekk er det massevis av tegn som for mange kan virke gresk. Tegnene som er preget inn i dekket sier mye om dekkets egenskaper. I tillegg til merke og modellnavn kan man lese av dimensjon / størrelse, belastningsgrense, maksimal hastighet,
produksjonsuke og godkjennelselsnummer. Om du skal ha nye dekk og tar kontakt med oss er vi avhengige av å vite størrelsen på hjulet. Dette kan for eksempel oppgis som 205/55 R 16. 205 er bredden på dekket i millimeter. 55 er høyde på dekket
prosentvis av bredden. R betyr Radial og 16 er felgdiameteren oppgitt i tommer.
Å kjøre med riktig lufttrykk er ikke bare viktig for trafikksikkerheten, men også for lommeboka. Å kjøre med 0,2 bar feil lufttrykk kan øke drivstofforbruket med 1% og redusere dekkets levetid med hele 10%. Kjører du med 0,6 bar feil øker drivstofforbruket med 4%, mens dekkets levetid reduseres med hele 45%. Det er altså penger å spare på flere måter ved å sjekke lufttrykket en gang i blant.
TPMS står for Tyre Pressure Monitoring System. Altså er dette et overvåkningssystem for dekktrykk. Dette er et viktig system for å vite at du har riktig lufttrykk i dekkene dine. En EU-regel bestemmer at alle nyregistrerte biler fra 1. november 2014 må være utstyrt med dette. TPMS overvåker dekktrykket og sier ifra dersom den oppdager at ett eller flere dekk har endret trykk. Trykket i dekket påvirker kjøreegenskapene og dette er derfor et meget godt system for å øke trafikksikkerheten. Du har kanskje merket at det lyser en gul lampe i bilen etter dekkskift eller etter at du har kjørt en stund? Dersom denne lampen lyser, kontrollerer du dekktrykket på alle fire hjul og rekalibrerer sensoren. Dette står beskrevet i bilens instruksjonsbok.
En del tror at man kan kjøre med piggfrie vinterdekk året rundt. For oss er det viktig å understreke at dette er rett og slett trafikkfarlig. Det er store forskjeller på sommer- og vinterdekk. Selv om det på papiret ikke er ulovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren er dette absolutt ikke å anbefale. Vinterdekkene har en mye mykere gummiblanding for godt grep når det er kaldt og glatt. På våt asfalt vil bremselengden på et piggfritt vinterdekk være betydelig lenger enn på et sommerdekk. Med et vinterdekk øker også faren for vannplaning betydelig.
Mønsteret på sommerdekkene har bredere riller for å drenere bort vann og faren for vannplaning blir mye mindre med et godt sommerdekk.
Slitte dekk øker faren for vannplaning. Jo mindre mønster det er i dekkene, jo større vil faren for vannplaning være. Dersom dekket er veldig slitt vil også mindre av dekket være i kontakt med veien. Dette øker både bremselengde, fare for vannplaning og generell styring av din bil.
Sulland kan bildekk. Ta kontakt med en av våre forhandlere og vi skal gjøre vårt ytterste for at du skal få en god handel og en trygg kjøretur.
• Sjekk mønsterdybden.
Alle som har tatt lappen vet at minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm. Dette er det loven sier. I praksis vil et dekk som nærmer seg denne mønsterdybden ha betydelig dårligere kjøreegenskaper
enn det som er forsvarlig. Bytt dekkene lenge før dekkene når 1,6 mm.
• Etterstram bolter på dekkene.
Etter du har skiftet hjul er det viktig at du etterstrammer boltene etter at du har kjørt 50-100 km.
• Vask dekkene
Det bør vaskes med såpevann før du setter dem bort for sesongen.
• Sjekk reservehjulet ditt for lufttrykk og alder.
Om du har dekkreparasjonssett som erstatter reservehjulet, sjekk at reparasjonsgelen ikke har gått ut på dato.
• Sett de beste dekkene bak.
• Sjekk lutfttrykket