Våre forhandlere
Våre bilmerker
Kontakt oss
Besøksadresse:Telefon: 62 51 97 30
E-post: post@sulland.no
Våre forhandlere
Våre bilmerker
Kontakt oss
Besøksadresse:Telefon: 62 51 97 30
E-post: post@sulland.no
BMW M, navnebæreren til de sportsligste modellene fra BMWs øverste hylle, kan i år se tilbake på 50 historiske år. Når jubileumsåret og feiringen nå nærmer seg slutten, er tiden kommet for å åpne den største pakken av dem alle; helt nye BMW 3.0 CSL – den mest eksklusive spesialmodellen selskapet noen gang har produsert.
Siden 1972 har en rekke legendariske modeller med bokstaven M i betegnelsen fått blodet til å bruse hos BMW-entusiaster rundt om i verden. Fra historiebøkene kan man nevne ikonet BMW M1 og de mange generasjonene av BMW M3 og M5. Gjennom de siste 50 årene har kjøremaskinene kommet som perler på en snor.
Tidligere i jubileumsåret har BMW dratt lakenet av modeller som helt nye BMW M4 CLS, BMW M3 Touring, BMW M2 og BMW XM. Toppen av kransekaka har allikevel blitt spart helt til slutt; den helt spesielle BMW 3.0 CLS – en eksklusiv spesialmodell med historiske røtter i en legendarisk modellbetegnelse.
Ny tolkning av en legendarisk formel
Modellbetegnelsen «CSL» forplikter. Derfor er den også forbeholdt et fåtall modeller gjennom historien. De tre bokstavene står for Coupé, Sport, Leichtbau" ( Coupé, Sport Lightweight). Helt nye BMW 3.0 CSL er tro mot oppskriften som lå til grunne for den klassiske BMW 3.0 CSL som så dagens lys i 1973 - racingteknologi designet for ren kjøreglede også utenfor banen.
For 50 år siden gjorde racingversjonen av den historiske BMW 3.0 CSL rent bord under European Touring Car Championship i sin første sesong – før den tok samme tittelseier fem ganger på rad fra 1975 til 1979. Gateversjonen av racerbilen, som ble utviklet for homologeringsformål, ble et allment kjent symbol på ren kjøreglede. Blant de særegne detaljene var en stor bakvinge som optimaliserte grepet til bakhjulene. Den var ikke godkjent for veibruk og lå derfor i bagasjerommet da bilen ble levert. Den fikk allikevel så stor oppmerksomhet at bilen fikk kallenavnet «Batmobile».
Med et slagvolum på 3.153 kubikkcentimeter og en maksimal effekt på 206 hk, hadde bilen den gang den kraftigste rekkesekseren som så langt var brukt i en BMW-modell.
Som en reinkarnasjon av den legendariske sportsbilen, besitter helt nye BMW 3.0 CSL alle egenskapene en slik særdeles puristisk bil skal ha, bygget på tradisjonelle BMW M prinsipper; en kraftfull rekkesekser under panseret, manuell girkasse og bakhjulsdrift – kombinert med en unik design.
Tradisjon tro, har helt nye BMW 3.0 CSL også den kraftigste rettesekseren som noen gang er brukt i en BMW M for kjøring på vanlig vei. Motoren har sine teknologiske røtter fra dagens DTM- motorsport og mobiliserer en maksimal effekt på 560 hk og et dreiemoment på 550 NM, med en lineær kraftlevering opp til 7200 omdreininger.
Motoren er koblet til en sekstrinns manuell girkasse som er optimalisert til bilens ytelser. Gjennom en nøyaktig definert skiftebevegelse muliggjøres raske og presise skift, noe som bidrar til maksimal kjøreglede. Den eksklusive girspaken, spesielt utviklet for BMW 3.0 CSL, har en unik design med sin hvite overflate, det inngraverte girdiagrammet og tallet 50. Som de tradisjonelle prinsippene til en BMW M-bil, overføres kraften utelukkende via bakhjulene. En hyllest til moderne teknologi er girskifteassistenten, som kontrollerer koblingshastigheten til clutchen etter nedgiring ved oppbremsing i svinger. Den kan aktiveres eller deaktiveres av sjåføren.
For ambisiøs bruk på racerbanen, er den aktive M differensialen koblet til bilens stabilitetskontroll og vil tilpasse kraftleveransen til bakhjulene etter den respektive kjøresituasjonen – forover som sideveis.
Særegen design – lett konstruksjon
Med sine klassiske coupé-proporsjoner følger helt nye BMW 3.0 CSL i fotsporene til sin legendariske forgjenger. De karakteristiske aerodynamikkelementene, de skulpturelle hjulbuene, de særegne spoilerne og en rekke andre detaljer, som luftfinnene på panseret, er umiskjennelig basert på designet til den legendariske coupéen fra 1970-tallet. Det mest slående er bakvingen, som oversetter det karakteristiske utseendet til "Batmobile" til et moderne designspråk. Helt nye BMW 3.0 CSL leveres i den klassiske fargen alpinhvit, supplert med dekor i de klassiske fargene til BMW M. Tallet 50, som preger dørene og taket, er både en referanse til jubileet og antallet biler som blir produsert.
Bilen har CFRP-komponenter (karbonforsterket plast) på praktisk talt alle karosserideler. I tillegg er taket, panseret og bagasjelokket med mer, laget utelukkende i karbon. Kraft-til-vekt-forhold for helt nye BMW 3.0 CSL er kun 2,9 kilo per hk.
Også i interiøret i helt nye BMW 3.0 CSL understreker lettvektskonstruksjon for de puristiske sportsbilegenskapene. I stedet for bakseter finner man et oppbevaringsrom med to integrerte hjelmrom. CFRP-lister i dørpanelene og redusert akustisk isolasjon bidrar også til den ekstremt sportslige følelsen bilen gir. Fører og passasjer sitter i M Carbon fullbøtte-seter, som formidler umiskjennelig racing følelse for hver kilometer man kjører. De eksklusive interiørkomponentene i CFRP produseres for hånd.
Eksklusivt opplag – eksklusiv produksjon
Spesialmodellen BMW 3.0 CSL produseres i et svært begrenset opplag. For å markere jubileet kommer kun 50 fortløpende nummererte biler på veien. Dette gir helt nye BMW 3.0 CSL status som en sjeldenhet, en bil som vil finne sin plass i samlingene til de spesielt lojale og entusiastiske fansene av BMW M.
Produksjonen av de 50 bilene vil ta rundt tre måneder. Et team på 30 spesielt kvalifiserte og erfarne teknikere er ansvarlige for konfigurasjon og montering av bilene. På grunn av kompleksiteten i prosessene i fabrikken, går hver BMW 3.0 CSL gjennom åtte monteringssykluser på like mange produksjonsstasjoner, en prosedyre som tar opptil 10 dager totalt
En helt egen prosess ble utviklet for lakkering av bilen, der håndverk og toppmoderne teknologi utfyller hverandre for å gi hver enkelt del sin karakteristiske fargedesign. Både grunnfargen og M-dekoren, påføres stort sett for hånd, noe som krever ekstremt mye tid og krefter. Totalt 22 enkeltdeler er lakkert i denne prosessen.
Alt i alt betyr den ekstremt høye andelen individuelt manuelt arbeid at tiden som kreves for å montere en ny BMW 3.0 CSL er mange ganger høyere enn for en vanlig BMW M-bil. Som en helt egen modell fra BMW M GmbH og til tross for begrenset antall enheter, har helt nye BMW 3.0 CSL gjennomgått en komplett serieutviklingsprosess. Det betyr også at to pre-produksjonsbiler måtte bøte med livet i forbindelse med sikkerhetstestene, som er et krav for serieproduksjon.
Som et levende bevis på de 50 bilenes identitet og den unike historien bak helt nye BMW 3.0 CSL, vil hver bil nummeres fra #1 til #50 i interiøret.