Våre forhandlere
Våre bilmerker
Kontakt oss
Besøksadresse:Telefon: 62 51 97 30
E-post: post@sulland.no
Våre forhandlere
Våre bilmerker
Kontakt oss
Besøksadresse:Telefon: 62 51 97 30
E-post: post@sulland.no
Hvorfor skal jeg investere i en ladestasjon, er ikke stikkontakten god nok? I denne blogg-artikkelen skal vi se nærmere på fordelene med en ladestasjon.
Med elbiler følger det en ladekabel for å lade bilen på en ordinær stikkontakt (Schuko). Allikevel er det mange som hevder at elbilen ikke uten videre kan lades på kontakten i garasjen. Hva er årsaken til dette? For å svare på dette spørsmålet må vi først se litt på «regelverket» for elektriske anlegg. Regelverk er her satt i anførselsteg fordi vi snakker om både loververk og normer.
En ordinær stikkontakt som ikke er satt opp spesielt for elbillading kan ikke brukes til regelmessig lading av elbil. Dette har Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap fastslått ved flere anledninger, senest i publikasjonen Elsikkerhet 91.
Det betyr at du ikke kan lade på stikkontakten du har i garasjen fra før når du kjøper deg en elbil. Skal du bruke ladekabelen for lading på stikkontakt som følger bilen, må du sette opp en ny stikkontakt som er installert spesielt for dette. Alternativet er å installere en ladestasjon og en ladestasjon vil gi en rekke fordeler i forhold til en stikkontakt.
Først skal vi se på det rent sikkerhetsmessige. En ladestasjon er beregnet for en varig høy strøm i motsetning til en Schuko-kontakt som ikke bør belastes varig over 8 Amper (A). En ladestasjon har i tillegg forriglingsfunksjoner som sikrer at kontakten er skikkelig koblet inn før spenning settes på og som låser fast kontakten under lading. Videre så gir ladestasjonen informasjon til bil om hvor mye strøm den kan trekke. Dette er innstilt av elektrikeren og sikrer at det elektriske anlegget ikke overbelastes. Ladestasjonen har funksjonalitet til å håndtere de risikofaktorene som kan oppstå ved lading slik at brukeren ikke behøver å tenke på dette. Kort sagt så er ladestasjonen konstruert for elbillading, det er ikke Schuko-kontakten.
Uansett om ladepunktet er en Schuko-kontakt eller en ladestasjon så skal det ha en jordfeilbeskyttelse som også håndterer DC jordfeilstrømmer, et såkalt Type B jordfeilvern eller tilsvarende.
Det er mange fordeler med å investere i en hjemmeladestasjon i boligen din.
Så var det de mer praktiske fordelene med å benytte en ladestasjon. For det første er det mulig å lade raskere på en ladestasjon enn en Schuko-kontakt fordi den tåler mer strøm. I mange tilfeller er ikke det så viktig, men det kan være kjekt med et raskt påfyll av strøm hvis man kommer hjem fra jobb med relativt tomme batterier og må ut noen turer i løpet av kvelden. En annen fordel som kan bli svært nyttig i årene som kommer, når vi får nye strømtariffer, er at ladingen kan flyttes til de tidene på døgnet hvor strømprisen er lavest og allikevel rekke å fylle batteriet.
En annen fordel med en ladestasjon er at den kan styre hvor mye strøm bilen trekker. Dette er spesielt gunstig hvis det er begrenset med strøm til lading eller hvis flere biler skal lades samtidig. Ladestasjoner som har lastbalansering kan balansere ladehastigheten i forhold til det som til enhver tid er tilgjengelig i det elektriske anlegget. Når det er stor aktivitet og høyt strømforbruk i boligen, for eksempel når middagen lages samtidig som noen dusjer og vaskemaskinen er på, vil bilen få beskjed av ladestasjonen om å trekke lite eller ingen strøm. Når det er mye strøm tilgjengelig, for eksempel når vi sover, kan bilen få beskjed om at den kan lade raskt på høyere effekt.
Det etableres et nytt ladepunkt når vi skal lade en bil hjemme, uansett om det er en ren elbil eller om det er en plug-in hybrid. Det vil derfor være en bedre investering å kjøpe en fullgod ladeløsning, altså en ladestasjon, fremfor å sette opp en stikkontakt.